יום רביעי, 30 בספטמבר 2009

ההצגה "מפעל המוות" תועלה לבמה במסגרת פסטיבל עכו

ההצגה "מפעל המוות" תועלה לבמה במסגרת פסטיבל עכו
מרכז התיאטרון לצדק חברתי בגליל
יום שני, 5 באוקטובר (חוה”מ סוכות), 16:00, 19:00
תיאטרון אל-לאז בעכו העתיקה (סמוך למעגן הסירות ולחניית חאן אל עומדן)
"מרכז התיאטרון לצדק חברתי בגליל", ששחקניו כולם תושבי הגליל, יציג בשבוע הבא את סיפור סגירתו של מפעל "פרוטרום" בעכו. באוקטובר 2003 התרחש פיצוץ באחד ממתקני מפעל "פרוטרום" בעכו (תעשיות-אלקטרוכימיות בע"מ). ענן רעיל כיסה את האזור ותושבי הקיבוצים עין המפרץ וכפר מסריק התבקשו להישאר בביתם. באותו הזמן כונסו בחדר האוכל של המפעל עשרה עובדים, שם תודרכו על ידי בכירים בהנהלת המפעל מה לענות לגבי שאלות שיישאלו על תחזוקת המפעל, ואיך להימנע ממתן תשובות העלולות להפליל את המפעל.
חברי קבוצת התיאטרון של "מרכז התיאטרון לצדק חברתי", יוצרי ומבצעי ההצגה 'מפעל המוות', ניסו להיכנס אל הרגע הזה, אל רגע קבלת ההחלטה להסתיר ולהבין איך מפעל שפוגע בבריאות עובדיו ומזהם את הסביבה מצליח להתקיים כל כך הרבה שנים, מה הוא מספר לעובדיו ומה הם מספרים לעצמם?
"מפעל המוות" נכתב על-פי כתבתו של גיל מלצר שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" ב- 2005. הכתבה מפרטת את שיטת פעולתו של המפעל המזהם "תעשיות אלקטרוכימיות בע"מ" ומבוססת על עדויות של עובדים, מחקרים ונתונים רפואיים. כל הטקסטים בהצגה מקורם בכתבה זו ובתמליל דיוני ועדות הכנסת בנושא זה. ההצגה בודקת את השאלה מה אפשר היה לעשות אחרת כדי למנוע פגיעה בעובדים, בתושבי הסביבה ובאיכות הסביבה. לדברי אחד השחקנים: "הערך של עיסוק במפעל הסגור, שטרם פונה, הוא לאפשר התמודדות עם שאלת מקרים דומים אחרים ועם שיטות השתקה ודיכוי".

ההצגה 'מפעל המוות' מועלת בשיטת "תיאטרון המוחלשים" של הבמאי הברזילאי אוגוסטו בואל, הרואה באירוע תיאטרון "אימון לחיים". על-פי שיטת הפורום, כל הצגה מוצגת פעמיים: אורך ההצגה הוא כ- 25 דקות ואחרי שההצגה מסתיימת- היא מתחילה בשנית. בפעם השנייה, מוזמן צופה לעצור את ההצגה ולנסות דרך אחרת מזו שבחרו הדמויות. את התערבות הקהל מנחה במאי ההצגה (הג'וקר) שתפקידו לאפשר בדיקת שינוי חברתי.
מחיר כרטיס: 35 ₪. הזמנת כרטיסים: בטלפון 054-3050096 (ישראלה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה